Spørgsmål & Svar
Her kan du finde svar på stort og småt. Hvis du har et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så skriv en mail til landsuddeling@hjerteforeningen.dk eller ringe på telefon 33 66 99 99.
Hvad er konceptet?
Søndag den 24. april 2022 afholder Hjerteforeningen igen Landsuddeling. Idéen om en landsindsamling er stadig vendt på hovedet; Vi samler penge ind for at dele hjertestartere ud!
Konceptet er enkelt; alle kan starte en gruppe, og vi giver hjertestartere til alle grupper, der tilsammen dækker mindst 15 indsamlingsruter den 24. april.
Du kan deltage i en gruppe med dine naboer, familie, kolleger, sportsklub eller hvem der ellers er dig nær.
Og dækker I 15 indsamlingsruter tilsammen, så får I:
- En Zoll hjertestarter
- Et udendørs klimaskab til hjertestarteren
- Montering af autoriseret elektriker
- Et gratis 30 minutters introkursus i genoplivning.
- Et års ServicePlus-aftale, med overvågning af hjertestarteren og fuld service, så jeres hjertestarter altid er funktionsdygtig
(Værdi af hjertestarterpakke 25.000,-).
Alt sammen uden beregning.
Vi glæder os til at gøre en forskel – sammen!
Hvad vil det sige at starte en gruppe og gå dig til en hjertestarter?
Hvis du starter en gruppe, får du mulighed for at vælge, hvor hjertestarteren skal hænge, men det er også dig, der skal få tilladelse til det af den, der råder over stedet. Du får også ansvaret for at skaffe deltagere til din gruppe. Når hjertestarteren bliver sat op, er den juridisk set gruppens, så I har ansvaret for at klare strømregningen til klimaskabet, som typisk er på ca. 1 krone om dagen.
Hvad vil det sige at deltage i en gruppe?
Slutter du dig til en gruppe, så er du med din rute med til at sikre, at der kommer en hjertestarter op et sted, der giver mening for dig. Du har som udgangspunkt kun ansvar for at møde op på dagen og samle ind på din rute, men det er en fordel for din gruppe, hvis du også spreder den gode historie om Landsuddelingen, så I kan få flere medlemmer til jeres gruppe.
Kan jeg samle ind uden en gruppe?
Du kan selvfølgelig stadig være med til at støtte op om Hjerteforeningen og Landsuddelingen, selvom du ikke ønsker at blive en del af en gruppe. Du tilmelder dig bare som deltager uden gruppe og samler ind på en eller flere ruter. Pengene går stadig til at sikre flere funktionsdygtige og tilgængelige hjertestartere i Danmark.
Bestemmer vi selv, hvor vores hjertestarter skal hænge?
Når I tilmelder en gruppe til Landsuddelingen, bestemmer I selv, hvor jeres hjertestarter skal hænge. Dog skal placeringen være tilgængelig for alle hele døgnet og du skal have ejerens tilladelse.
Hænger I bare en hjertestarter op, eller bliver det rigtigt vores?
Hvis I dækker mindst 15 ruter d. 24. april 2022, får I en hjertestarter. Så snart I har modtaget og udfyldt det såkaldte overdragelsesdokument digitalt, tilhører den juridisk set den gruppe eller organisation, der underskriver dokumentet. Det betyder også, at det efterfølgende er op til jer at sørge for strømforsyning. Strømmen koster cirka en krone om dagen.
Skal jeg selv planlægge ruterne til indsamlingsdagen?
Nej, ruterne er prædefineret på forhånd. Det betyder, at deltagerne selv vælger hvilken rute, de ønsker at gå ud fra de ruter, som findes på kortet, når de tilmelder sig.
Deltagerne kan gå i hele landet uanset, hvor hjertestarteren skal hænge.
Du finder et oversigtskort over alle indsamlingsruterne her.
Hvad sker der, hvis vi kun har dækket 14 ruter på dagen?
For at det skal være fair for alle grupper, så er det kun grupper, der dækker 15 ruter eller flere på dagen, som får en hjertestarter. Hvis du kan se på dagen, at I ikke dækker nok ruter, så kan en løsning være, at du og/eller andre i din gruppe går en ekstra fysisk rute. Alternativt kan du samle 1.100 kr. ind på en digital rute, og på den måde komme i mål med de 15 ruter.
Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg vil have hjælp til at fylde min gruppe op?
Når du logger ind på din login-side, kan du under ’Værktøjskassen’ finde inspiration til hvervning af deltagere. Desuden kan du bestille plakater og flyers, som du kan hænge op og dele ud.
Hvornår kan jeg forvente, at min hjertestarter bliver sat op?
Efter indsamlingsdagen skal den person, der startede gruppen, udfylde forskellige formelle dokumenter. Så snart disse dokumenter er udfyldt, afhænger opsætningen af koordinationen mellem den lokale elektriker og gruppestarteren. Vi forventer, at de fleste hjertestartere vil være opsat inden den 1. september 2022.
Jeg vil gerne starte en gruppe, men ejerskabet skal overgå til en forening, kan det lade sig gøre?
Du kan sagtens starte en gruppe og efterfølgende overdrage hjertestarteren til en forening. Overdragelsesprocessen finder sted, når I modtager jeres hjertestarter.
Hvordan hverver jeg deltagere, jeg ikke kender, til min gruppe?
Slip kreativiteten løs! Sæt en seddel op i dit supermarked, på børnenes/børnebørnenes skole eller et andet lokalt samlingspunkt. Tænk over, hvem der kunne have interesse i hjertestarteren og henvend dig til dem. Du kan også finde inspiration til hvervning af deltagere på din login-side eller bestille flyers, der kan uddeles til interesserede.
Kan jeg slette min gruppe igen?
Det kan du godt, du skal bare skrive en mail til landsuddeling@hjerteforeningen.dk
Hvad er en indsamlingsrute?
En indsamlingsrute er en traditionel rute, hvor du stemmer dørklokker på indsamlingsdagen (24. april 2022). En indsamlingsrute gennemføres mellem kl. 9.00 og kl. 18.00 på indsamlingsdagen.
Der er mere end 20.000 ruter, du finder et oversigtskort over alle indsamlingsruterne her
Hvor lang er en indsamlingsrute?
Ruterne er typisk omkring 50-150 husstande, men antallet varierer afhængigt af afstanden mellem husene. En rute tager som regel 2-3 timer at gå. Kig gerne på din rute i god tid inden indsamlingsdagen. Der er mere end 20.000 ruter i vores system, og vi oplever fra tid til anden, at enkelte ruter er alt for korte eller lange. Hvis du mener, at der er et problem med din rute, så giv os besked på landsuddeling@hjerteforeningen.dk hurtigst muligt. Hvis du kommer afsted på dagen, og ruten viser sig at være for lang undervejs, så stop bare, når du har gået i 2-3 timer.
Du finder et oversigtskort over alle indsamlingsruterne her
Må jeg gå mere end en rute?
Du er velkommen til at gå flere fysiske indsamlingsruter. Hver rute tager typisk ca. 2-3 timer, så med vakse ben er det ikke et problem at gå mere end én rute, men gab ikke over for meget.
Du er også velkommen til BÅDE at gå flere indsamlingsruter OG oprette en digital rute. Dette er muligt, da arbejdet med at få digitale donationer strækker sig over længere tid og ligger oftest før indsamlingsdagen. Se mere om indsamlings- og digitale ruter ovenfor.
Må jeg dele min indsamlingsrute med en anden?
Ja, og det er nu engang hyggeligt at gå sammen. Da vi tæller ruter frem for indsamlere, så tæller ruten stadig kun for én, selvom I er to, der går på den. Går I to personer sammen, kan I med fordel vælge to ruter og gå dem begge sammen.
Jeg går meget langsomt, hvad hvis jeg ikke kan nå at gå hele min rute?
Vi har ruter, som er specielt udvalgt til dårligt gående. På disse ruter står man ved en togstation eller et supermarked frem for at gå fra dør til dør. Kig efter dem i tilmeldingssystemet, hvis du er i tvivl om, om du kan gå en hel rute.
Hvornår er der tilmeldingsfrist for at deltage i landsuddelingen?
Vil du gå en indsamlingsrute fra dør-til-dør skal du seneste have meldt dig til den 17. april 2022. Vi anbefaler dog, at du melder dig til i god tid, så du kan få den rute du allerhelst vil gå - og så er det lettere for os at koordinere indsamlingsmaterialet.
Hvis du vil deltage med en digital rute, kan du melde dig til og med indsamlingsdagen den 24. april 2022.
Hvor gammel skal man være for at gå en indsamlingsrute i Landsuddelingen?
Børn under 11 år må kun samle ind, hvis de følges med en voksen.
Børn mellem 11 og 18 år må gerne samle ind, hvis de går to og to eller følges med en voksen.
Kan jeg melde mig fra Landsuddelingen igen?
Ja det kan du selvfølgelig godt. Du skal bare skrive en mail til landsuddeling@hjerteforeningen.dk så klarer vi det for dig eller du kan logge ind på din side og melde dig fra under 'Stamdata'.
Hvad er en online indsamling?
En online indsamling er et alternativ eller supplement til at gå en traditionel indsamlingsrute. Familiemedlemmer, venner og kolleger kan herefter donere til indsamlingen. For hver 1.100 kr. du samler ind op til Landsuddelingen søndag d. 24. april 2022, tæller indsamlingen med som én rute i gruppens 15 ruter. Det vil sige, at samler du 1.100 kr. ind er du i mål med én rute, samler du 2.200 kr. ind er du i mål med to ruter for din gruppe osv.
Hvad sker der, hvis min online indsamling ikke når 1.100 kr.?
Du skal nå op på 1.100 kroner i donationer, før det tæller som en rute. Uanset om du når de 1.100 kroner eller ej, så går pengene direkte til Landsuddelingen og opsætning af hjertestartere.
Hvornår starter og slutter min online indsamling?
Når du tilmelder dig som indsamler, får du automatisk en online indsamling som kan fungere som supplement eller alternativ til en indsamlingsrute. Du kan allerede starte nu og samle ind i flere måneder op til indsamlingsdagen. Deadline for en online indsamling er søndag den 24. april 2022 kl. 23.59.
Hvorfor online indsamlinger ?
Mange indsamlere foretrækker stadig at stemme dørklokker, men flere og flere ønsker sig andre måder at bakke op om Landsuddelingen på. Derfor har Hjerteforeningen udviklet konceptet med de online indsamlinger. På denne måde er der færre omkostninger og på den måde går der flere penge direkte til sagen. Derudover gør online indsamlinger det muligt for dårligt gående og dem som ikke kan deltage på selve indsamlingsdagen den 24. april.
Kan vi samle alle pengene ind på én online indsamling?
Din gruppe kan ikke kun samle ind på én enkelt online indsamling. For at I bliver betragtet som en gruppe og er berettiget til en hjertestarterpakke, skal gruppen bestå af minimum tre forskellige personer der samler ind.
Jeg vil gerne støtte en online indsamling
Se eller støt andres online indsamlinger her.
Hvad skal man samle ind for at få en hjertestarter?
For at gøre tingene så enkle som muligt, så har vi ikke sat et beløb for, hvor meget den enkelte gruppe skal samle ind totalt. Det afgørende er det antal ruter, gruppen dækker tilsammen på dagen. 15 ruter giver en hjertestarter, et varmeskab, monteringen og en ServicePlus-aftale i et år.
Dog skal indsamlere med en online indsamling, have samlet mindst 1.100 kr. ind, for at ruten tæller med i gruppens 15 fuldførte ruter.
Hvor meget koster en hjertestarter?
Hjertestartere - og varmeskabe - findes i mange prisklasser. Vores estimat er, at det vil koste ca. 25.000 kr. eller mere som privatperson at købe tilsvarende hjertestarter og skab, få dem monteret af en autoriseret elektriker samt købe et års serviceaftale. Du kan læse mere om hjertestarten her.
Hvad så, hvis der er nogen, der næsten ingenting samler ind på deres rute (mistanke om snyd)?
Vi tror på det bedste i folk - og vi har års erfaring med indsamlinger, så vi ved, at der kan være stor forskel på, hvor mange penge de enkelte ruter giver. Men med det sagt, så forbeholder vi retten til at spørge ind til ruter, hvor beløbene er iøjnefaldende lave - og i sidste ende afvise at godkende dem, hvis vi finder, at ruten reelt ikke er blevet gået, eller der på anden vis har været fusk. Heldigvis oplever vi så godt som aldrig uærlighed.
Kan jeg få fradrag, hvis jeg donerer via Mobilepay?
Ja, når du støtter Hjerteforeningen, kan du få skattefradrag fra første krone. Du skal oplyse dit CPR-nummer, hvis du vil have glæde af dit skattefradrag. Læs mere om fradragsreglerne her.
Hvad gør vi med vedligeholdelsen, når hjertestarteren kommer op at hænge?
Når I dækker 15 ruter på indsamlingsdagen, får I udover en hjertestarter og et varmeskab også en ServicePlus-aftale med det første år. Med denne aftale skal I ikke bekymre jer om, hvorvidt hjertestarteren er funktionsdygtig. Det eneste, I skal gøre, er at sørge for strømmen til varmeskabet. Det koster cirka en krone om dagen. Efter et år kan ServicePlus-aftalen forlænges.
Efter det første år er det muligt for at forlænge ServicePlus-aftalen ved at overgå til betaling – et års ServicePlus-aftale 3.588 kr. svarende til 299 kr./måned
Alternativt kan aftalen opsiges og I kan selv tilse hjertestarteren eller få en anden udbyder til dette.
Hvad er en ServicePlus-aftale?
Med en ServicePlus-aftale behøver I ikke at bekymre jer om vedligeholdelse.
Den består af:
- Teknisk tjek
- Udskiftning af batterier og pads
- Monitorering
- Lånestarter
- Erstatning
Du kan læse mere om ServicePlus-aftalen her
Hvad gør vi med vedligeholdelsen, hvis ikke vi fortsætter ServicePlus-aftalen?
For det første skal i selv tilse hjertestarteren regelmæssigt, da overvågningsenheden, som holder øje med at hjertestartren altid er funktionsdygtig, vil blive fjernet. Derudover står i selv for udskiftning af pads og batterier, hvis hjertestarteren har været i brug eller at de udløber.
Hvad betyder det?
Landsuddelingen bliver igen i 2022 en kontantfri indsamling.
Det betyder, at alle donationer skal gives via MobilePay, SMS eller bankoverførsel.
Hvorfor en kontantfri indsamling?
Vi ved at danskerne foretrækker, at deres støttekroner går til sagen i stedet for til administration og drift. Det er dyrt med værditransport, kontantforsikringer, bankgebyrer, produktion af tusindvis af indsamlingsbøtter i plastik og alt det andet, der skal til for at håndtere mønter og sedler. Faktisk gik hver fjerde krone, vi brugte på Landsuddelingen 2019, til kontanthåndtering på den ene eller anden måde. Det er op mod en halv million kroner, vi kunne bruge på at dele hjertestartere ud i stedet. Samtidig har det krævet tid og kræfter hos de frivillige indsamlere at finde banker, hvor de har kunnet få lov at aflevere indsamlingskronerne, når indsamlingen er slut. Og som en lille bonus, så bliver det med den kontantfri indsamling muligt at give den enkelte indsamler deres indsamlingsbeløb hurtigere og mere præcist.
Vi ved, at det er et sats, at vi igen i år bliver kontantfrie. Men vi ved også, at 96% af alle danskere har en mobiltelefon. Så derfor vil det også være rigtigt sjældent, at en indsamler banker på hos nogen, der ikke har mulighed for at støtte. Man behøver nemlig hverken smartphone eller MobilePay for at være med; man kan også støtte med en ganske almindelig SMS. Derfor håber vi, at danskerne vil hjælpe med at dele hjertestartere ud sammen med os – også selvom det bliver uden mønter og sedler. Hvis ikke man har lyst eller mulighed for at støtte med telefon, så er det naturligvis også stadig muligt at lave en bankoverførsel.
Hvorfor samarbejder?
Hjerteforeningens Landsuddeling har fået en række samarbejdspartnere, der alle bidrager aktivt i udbredelsen af kampagnen.
Samarbejdspartnerne er således med til at støtte op om hjertesagen og danskernes hjertesundhed.
Hvem samarbejder Landsuddelingen med?